tiistai 24. helmikuuta 2015

Koulujen vääntelyä ja kääntelyä

Deadlinet alkavat jo pelottavasti lähennellä minua. Kaikkia päätöksiä koulujen suhteen en ole vielä tehnyt, mutta aika pitkälle olen jo päässyt. Missä sitä sitten mennään tällä hetkellä? Sain Suomen matkallani kätevästi hoidettua myös lääkäreiden lisäksi kaikki koulupaperit kuntoon. Kävin maistraatilla hakemassa viimeisetkin viralliset kopiot minun todistuksista ja niiden käännöksistä ja nyt on viimeinkin aika pistää paperit postiin. JEE! Haku ensimmäisen koulun osalta alkaa oleen näiltä osin sitten valmis. Ainut asia mikä minun ehkä tulee vielä tehdä on englanninkielen koe (jonka minä teen joka tapauksessa 14.3), mutta voi olla että saan tästä vapautuksen ylioppilastodistuksessa olevan englannin arvosanani takia.

Fiilikseni menevät tällä hetkellä tosi korkealla. Varmuus sisäänpääsystäni on myös mielestäni erittäin toddennäköinen. Ihmettelisin jos en sisään pääse, sillä en näe sille mitään estettäkään. Haaveilen lähestulkoon päivittäin tulevia opintojani. En malta odottaa että pääsen taas oppimaan, sillä nyt alkaa tulemaan jo sellainen olo että olen tyhmistynyt näiden parin vuoden aikana paljon. En myöskään malta odottaa tapaavani uusia kavereita ja ensimmäisiä kunnon haastavia tehtäviä.

Sinne lähtee nyt kirje hihii!!


Paljastan nytten että hain siis Utrechtiin (jee rakastan rakastan rakastan Utrechtiä) ja hain hogeschooliin eli hieman alempaan kuin yliopistoon, mutta kuulemma se vastaa silti Suomen yliopistoa eikä ammattikorkeakoulua. Valitsin ohjelman, joka mielestäni sopi minulle kaikkein parhaiten eli hain opiskelemaan kansainvälistä kommunikointia ja mediaa. Olen aina ollut hieman kirjoittaja tyyppiä ja media kiinnostanut aina niin paljon, että luulen valintani olevan hyvä. On tosi varma fiilis siitä että tämän koulun jälkeen osaan etsiä tieni unelmatyöhöni.

Nyt minun tulee enää löytää toinen kiva koulu jonne hakea jotta minulla on myös varasuunnitelma siltä varalta ettei Utrecht olekaan minua varten :)



                     

1 kommentti:

  1. Moikka,

    Mulla on tässä myös hakeminen käynnissä ja juurikin Utrecht on yksi vaihtoehdoista. Olen aika myöhässä liikkellä, sillä elämänmuutoksien takia muuttuivat myös koulusuunnitelmat ja päätinkin nyt hakea ulkomaille opiskelemaan.

    Lähinnä mietin tuon IELTS:n suorittamista, se on kallis ja saisin siitä tulokset vasta toukokuussa. Ilmeisesti sinä suoritit sen kuitenkin, mutta tarvittiinko sitä lopulta? Kun joidenkin koulujen sivuilla lukee suoraan, että ylioppilastodistuksen omaavien ei tarvitsisi erikseen suorittaa englanninkielen testejä, mutta mikä on todellisuus? Kun koulujen sivuilta en ole löytänyt mitään maagista arvosanaa, jonka perusteella ei tarvitsisi suorittaa IELTS:ä.

    Kiitos jos pystyt vähän valaisemaan! :)

    VastaaPoista