keskiviikko 12. elokuuta 2015

Missä motivaatio möngertää?



Itselleni viime aikainen polttava puheenaihe on ollut koulumotivaatio. Yläasteella ollessani motivaationi oli aivan huipussaan. Ehkä hieman liiankin, sillä arvosana 9 oli mielestäni aika huono ja minulla oli pakkomielle olla koulun kaikessa toiminnassa mukana. Uupumushan tästä syntyi, mutta Kallion lukioon pääsy oli ensisijainen tavoitteeni.

Lukioon päästyäni tavoitteeni oli tavoitettu. Entäs nyt? Motivaatio laski ja koulu tuli kakkoseksi kavereiden jälkeen. Menin aivan toiseen ääripäähän. Minulla ei vain ollut syytä miksi opiskella. Ajattelin koko ajan vain että opiskelen sitten yo-kokeisiin. Näinhän minä sitten teinkin. Lukion päättötodistukseni on ok tasoa, kun taas yo-todistukseni on erinomaista. En kuitenkaan ollut kovinkaan tyytyväinen toimintatapaani. Halusin koko ajan opiskella enemmän itseäni varten, mutta mieleni oli aivan muualla.

Nyt haluaisin löytää seuraavalle koululleni kultaisen keskitien. Ongelma kuitenkin on että kuuleman mukaan projekteista, kokeista ja muista tehtävistä täytyy Hollannissa ainoastaan päästä läpi. Toisin sanoin pisteitä saa täysin saman verran tehtävistä vaikka olit saanut arvosanaksi kutosen tai kymmenen. Sitten he pohtivat Hollannissa miksi opiskelijoiden opiskelumotivaatio on niin alhaalla, huoh...

Onneksi olen varma että tuleva kouluni on paljon mielenkiintoisempi kuin aiemmat. Hyvällä tuurilla se voi tuntua jopa harrastukselta, eli haluni oppia on varmasti korkeammalla kuin aiemmin. Mutta jos asia ei kuitenkaan ole täysin näin voisin opiskella ihan tulevaisuuteni vuoksi. Opiskella tulisi ihan oman itsensä vuoksi, ei arvosanojen, se minun tulisi ymmärtää. Olen varma myös että jos nyt opiskelen kovasti, tulee myöhemmin kerrata vähemmän ja asioista pääsee helpommalla kun tietää aiheesta valmiiksi jo enemmän. Ehkä kovin motivaatiokeinoni on kuitenkin se fakta että inhoan töitä, ja jotta pysyisin tyytyväisenä töissä, täytyy töiden tuntua mukavilta tehdä. Haluan tulevaisuudessani työn, jota rakastan tehdä, jotta myös terveyteni pysyy hyvällä tasolla.

Toivon todella että nämä auttavat pitämään motivaationi edes hieman yllä, sillä minusta muutenkin jo tuntuu että olen tyhmistynyt niin paljon lukion jälkeen ja lisätieto ei todellakaan olisi pahitteeksi. Tällä hetkellä haluan onneksi kasvattaa tietopankkiani ja vain oppia lisää. Ehkä tämä kahden vuoden opiskelutauko myös omalla tavallaan kasvatti minun opiskelumotivaatiotani, sillä nyt tuntuu että jaksaa paremmin.
                           

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti