sunnuntai 29. tammikuuta 2017

MINUSTA TULEE VAIHTARI

Aika kuluu jälleen kerran luvattoman nopeaa, ja jotenkin kauhulla vain odotan loman loppumista. Okei otinhan minä sen ylimääräisen viikon omaa lomaa, joten ollaanhän täällä Suomessa vielä se tasan kaksi viikkoa, mutta silti. Päivät ovat menneet aika lailla ensin stressin taltuttamisessa, talon pakkaamisessa (joka muuten on ihan jäätävä tehtävä, sillä vaikka nyt olenkin jo kolme päivää pakannut, se tavaramäärä ei tee loppuaan), ja ihan vain nauttiessa. Kavereita olen tavannut, mutta olen myös pitänyt siitä paljon että minulla ei oikein ole mitään suunnitelmia. Myös todella innolla odotan torstaita, jolloin pääsen taas Kuusamoon!


Iloinen tyttö kotona

Syy siihen miksi stressi myös pysyi päällä jatkuvasti oli se fakta että vaihtoon hakemisen deadline alkoi lähestyä. Tiesin jo erittäin pitkään näin suurin piirtein minne halusin hakea, mutta asiasta piti jutella isän kanssa, sillä voi olla että rahallista avustusta kaivataan, sillä kohteeni on yksi kalleimmista kohteista. Onneksi isäni päätti loikata veneeseeni mukaan, jonka jälkeen piti vielä muutama päivä sulatella ajatuksia, ja miettiä onko tämä nyt se kaikkein paras vaihtoehto. 

Lähetin hakemukseni juuri hetki sitten ja nyt jännittää. Tavallaan ei haittaa vaikka tuohon ykkös vaihtoehtoon en edes pääsisi, vaikka se on minun henkilökohtainen suosikkini. Minusta kaikki vaihtoehtoni ovat kivoja. Valitettavasti näihin kaikkiin hakemiini kohteisiin on vain se 1-2 opiskelijapaikkaa, joka on erittäin vähän, verrattuna Seoulin 26 opiskelijapaikkaan. Nyt vaan toivotaan että koulu-uurastukseni on tuottanut tulosta ja antaa minulle tämän opiskelupaikan. 

Eli nyt rummunpärinää, ja siihen kaikkein mielenkiintoisempaan aiheeseen, eli minne minä nyt loppujen lopuksi hain!




1. Pace University - New York, Yhdysvallat
2. New Mexico State University - Las Cruces, Yhdysvallat
3. University of Roehampton - Lontoo, Iso-Britannia



Tuo ykkösvaihtoehtoni on ollut selvillä jo viime joulusta saakka, mutta ainut ongelmahan siinä oli se että kampuksella asuminen maksaa sen 1600e kuussa, jaetusta huoneesta!! Tämän vuoksi jos New Yorkiin pääsen, tulen asumaan jossain muualla kuin kampuksella. Onneksi nyt sain kuitenkin isäni tuen taakseni. New York vaikuttaa kuitenkin niin minun paikaltani, ja tuo koulu vaikuttaa niin niin hienolta. Tällä koululla on kaksi kampusta, toinen New York Cityssä, aivan Brooklyn bridgen vieressä, ja toinen Pleasantvillessä. Minun tietojeni mukaan saamme kuitenkin valita oman kampuksemme, ja todellakin haluan sitten New York Cityyn.

Tämän jälkeen jouduin pohtimaan erittäin pitkään että laitanko kakkoseksi New Mexicon vai Floridan. Luin sitten arvosteluja muilta oppilailta tuosta Floridan kampuksesta, ja kaikki sanoivat että oli ihan hauskaa, mutta kampus oli aivan liian kaukana kaikesta, ja että pitäisi ostaa auto että siellä olosta saa kaiken irti. Tämä vain siksi, koska tämä koulu sijaitsi todella todella kaukana siitä Miami/Orlando keskuksesta. Tämän takia päädyin sitten New Mexicoon. Tästä kohteesta en voinut lukea mitään arvosteluja, mutta mietin sitten että tuolta pääsee kätevästi vaikka yöbussilla Las Vegasiin ja Los Angelesiin, että nauttisin varmaan siellä olosta hieman enemmän. 

Sääntöjen mukaan kaikki kolme kohdemaata eivät saa olla samoja, jonka vuoksi päädyin sitten toiseen englanninkieliseen maahan, eli Britteihin. Tämän koulun valitsin täysin sillä perusteella, että koulun kurssivalinnoissa oli paljon valokuvausta, jota haluaisin tehdä niin kovasti. Halusin myös päätyä johonkin englanninkieliseen maahan viimeinkin. Intia olisi voinut olla vaihtoehtona, mutta minua hieman pelotti että onko se sitten liiankin erilaista, jonka vuoksi minulla tulisi kurja vaihto. Olihan listalla myös Australia ja Kanada, jonne olisi ollut niin niin mahtava päästä mutta täysi mahdottomuus myös, sillä ne ovat ne suosituimmat kohteet, joten kolmantena vaihtoehtona tuskin tuonne pääsee. Tämän lisäksi Australia olisi ollut minulle niin kamalan kallis paikka, eikä kurssivalinnatkaan siellä olleet niin kummoiset. 

Jotta mahdollisuuteni Jenkkehin vahvistui, laitoin opettajalle vielä viestiä että Jenkkeihin minä haluan, enkä minnekään Britteihin, ja mainitsin myös kiinnostukeni Floridaan. Jospa tämä hieman edesauttaisi asiaa :) Nyt minulla ei vain ole mitään hajua kauanko tässä pitää odottaa tuloksia, sillä ensin valitaan syksyllä vaihtoon menijät, ja sitten vasta keväällä menijät, joihin minäkin sitten kuulun. Voi siis olla että tulokset tulevat vasta huhti-toukokuussa, tai jopa kesän jälkeen! Olisinhan minä voinut jo heti ensi syksyllä lähteä vaihtoon ja todennäköisesti kokenut sitten jenkkien halloweenin, kiitospäivän, ja joulun, mutta nyt saan tehdä kaikki kouluhommani ensin pois alta, ja sitten minun ei enää koskaan tarvitse palata Hogeschool Utrechtin koulunpenkille vaihtoon lähtöni jälkeen, joten jei! Vajaa vuosi virallista koulua jäljellä, ja siitäkin puolivuotta on vapaavalintaistani erikoistumista. Jännittävät ajat edessäpäin!



Onko kenelläkään omia kokemuksia tai vinkkejä vaihtoon lähtemisestä?






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti