tiistai 31. tammikuuta 2017

8 VINKKIÄ RIKKAASEEN ELÄMÄÄN

Okei, ehkä huijasin vähän, sillä ei minulla ole vinkkejä siitä kuinka tässä yhtäkkiä tulisi rikkaaksi, mutta näillä vinkeillä voi oikeasti jäädä säästöön kuitenkin pitempi penni! Silloin tällöin minä osaan olla oikea Roope Ankka, kun rahasta puhutaan. Jos minä pistän päähäni että nyt säästetään rahaa, niin ei se koskaan tarkoita sitä että kuukaudessa koittaisin säästää satasen. Ei. Yleensä minun säätökuurini on niin tiukka että koitan saada kasaan 200-300e ylimääräistä kuussa. Parhaimmillani olen vissiin säästänyt reilu 500e kuussa. Tällaisen päähänpinttymän sattuessa laskeskelen ja tutkiskelen koko ajan pankkitiliäni, ja voin sanoa että loppujenlopuksi olen aina ollut tyytyväinen säästökuurini lopputulokseen. Kaverini aina välillä ihmettelevät kuinka ihmeessä saatan joskus kuukaudessa säästää niin paljon rahaa, kun heiltä se ei luonnistu ollenkaan. Tämän vuoksi ajattelin jakaa parhaat vinkkini teillekin!

1. Tiedä tasan tarkkaan kuukauden budjettisi

Tämä vinkki on kaiken A ja O. Kun tiedät budjettisi, pystyt sitten jakamaan rahaa itsellesi ruokaan, hupiin, vaatteisiin, kouluun, ja matkustamiseen. Tämä myös karsii turhat ostokset pois, ja joskus tämä jaottelu on auttanut minua säästämään vielä suunniteltua enemmän, sillä oikein kovasti kaupassa laskiessa saattaa ruokabudjetistakin jäädä jotain yli. Tiedä myös viikottain tasan tarkkaan paljonko sinulla on vielä käytettävissä, niin sitten viikonloppuna voi miettiä jos vaikka pystyy käyttämään rahaa johonkin ekstra kivaankin.

2. Kulje pyörällä niin paljon kuin pystyt

Tässä on neuvo josta kannattaa ottaa vaarin. Joskus tuntuu että eihän nyt se 3-5e päivässä julkiseen liikenteeseen haittaa mitään, mutta kyllä se haittaa! Pitkällä välillä tästä koituu kamalan iso lasku. Sen takia minä itse taitan pyörällä 5-8km matkat kavereille, kouluun, ja töihin. Tästä saa myös sivussa hyvää hyötyliikuntaa, ja ainakin itse olen huomannut sen, että mieli on jotenkin virkeämpi kun aloittaa päivän reippaalla 20 minuutin pyöräilyllä.

3. Uskalla antaa itsellesi roimasti pienempi budjetti

Kyllä sinä silti pärjäät! Sitten kun tilisi saldo alkaa kahdella numerolla, paniikki saattaa iskeä, mutta nou hätä! Mielesi kyllä ymmärtää ja muistaa tilanteesi jatkuvasti asioidessa ja ostoksia tehdessäsi, ja tämän takia jälleen kerran ylimääräiset ostokset jäävät pois, ja saatat yllättyä kuinka pitkälle kymmenelläkin eurolla voi päästä! Sitten tietenkin jos oikein hätä iskee ja raha ei yksinkertaisesti riitä, voi helpottaa oloaan antamalla itsellesi hieman lisää rahaa. Mutta se voittajafiilis on niin mahtava jos selviytyy kuukauden pienennetyllä budjetilla.

4. Hyödynnä ruokakauppojen tarjouksia

Tietenkin paras vaihtoehto olisi hoitaa ruokaostokset Lidlissä, mutta jos tähän ei ole mahdollisuutta, kannattaa vertailla kauppojen tarjouksia. Olen aloittanut viikkoni niin usein aukaisemalla eri ruokakauppojen nettisivut, ja selailemalla mitä on tarjouksessa, ja sen perusteella tehnyt itselleni kauppalistan.

5. Käy maksimissaan kahdesti viikossa ruokakaupassa

Tällä säästää!! Ostat kerralla hieman enemmän, mutta silti ajatuksen kanssa, ja sitten sitä mukaan katsot mitä kokkailisit. Kyllähän sitä saa jotain pientä käydä myös välissä ostamassa jos oikein tarvitsee, mutta kunhan suurinpiirtein saisi kaikki ostokset kerralla.

6. Tee iso satsi ruokaa

Tällä tekniikalla syöt samaa ruokaa muutamankin päivän, ja tällä säästää! Varsinkin yksin asujalle tämä on mainio vinkki, sillä kokkaaminen yhdelle on täysi mahdottomuus näin muutenkin. Ja jos kokkaat vaikka kaksi isoa ateriaa, ei joka päivä tarvitse syödä sitä samaa ruokaa.

7. Käy lapsenvahtina

Tämä tietenkin onnistuu ainoastaan jos aika sen sallii. Mutta tätä minä olen tehnyt nyt vuosikaudet, ja tästä voi tienata niin hyvin rahaa, niin vähäisellä vaivalla. Ja tämä on minun ihan ehdoton suosikki vinkkini, koska tällä voi säästää yllättävän paljon! Yhdestä illasta lapsenvahtina voi helposti tienata 40e, ja tuolla saakin jo 1-2 viikon ruoat. Minun tavoitteeni on ostaa kaikki ruokani lastenvahtimis rahoillani, ja tämähän myös sitten tekee budjetistanikin hitusen isomman. Yksi lapsenvahti keikka viikossa tuottaa reilu 100e kuussa, joka varsinkin opiskelijaelämässä auttaa todella todella paljon.

8. Tee oma lounas töihin/kouluun

Tämäkin vinkki koskee lähinnä niitä jotka yleensä ostavat lounaansa koulussa tai töissä. Minun koulussa kouluruoka on erittäin kehnoa, ja maksaa aivan maltaita, jonka vuoksi vähän pakostakin joudun näin tekemään, mutta kyllä siinä säästää kun saa edellisillan ruoantähteet hyödynnettyä sitten koulussa.


Toivottavasti näillä vinkeillä lopputulos olisi sitten tämä:

Kuva giphy.com

2 kommenttia:

  1. Ihan mahtava postaus! Meillä käydään vaan kerran viikossa kaupassa, ja jo edellisellä viikolla suunnitellaan mitä kaikkea tarvitsee hankkia :D Toki jos jotain nyt oikeesti tarvitsee niin kyllä siellä saa toisen kerran käydä!

    millatt.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tuon olen kyllä huomannut toimivan todella hyvinä, sillä jos joskus olenkin käynyt melkein joka päivä kaupassa, huomaan että rahaa myös kului tuplasti! :D

      Poista