tiistai 7. lokakuuta 2014

Unen tulkintaa

Myrskypäivä. Kirjaimellisesti ja myös hieman tunnetasollakin. Hollanti myrskyää ja salamoi, mutta itseasiassa rakastan myrskysäitä. Myrskyt tunteissa ovat kuitenkin eri asia. Olen viimeisen kuukauden aikana nähnyt paljon unia yön aikana ja siksi heräilen yön aikana useasti, mikä tietenkiin heijastuu mielentilaani päivän aikana. Olen ollut yhä useammin hieman känkkäränkkä ja pahoitan mieleni pienistäkin asioista. Nämä unet ovat lyhyitä, mutta hyvin todentuntuisia ja jotenkin tosi vahvoja. Hyvin useasti näissä unessa juoksen karkuun jotain tai yritän pelastaa ihmisiä joltain vaaralta. Viime yönä kuitenkin unessani siskoni hukkui. Se suru tuntui niin aidolta. Muistan joka ikisen ajatuksen ja kohdan unestani, kaikki ne kyyneleet ja kuinka muut eivät oikein ymmärtäneet suruani ja viimeisenä asiana totesin että tiedän etten voi tehdä mitään saadakseni siskoani takaisin, mutta antakaa minun surra. Heräsin sitten kyyneleet silmissäni eikä tämä itku loppunut seuraavaan puoleen tuntiin. Se helpotuksen tunne, kun tajusin että siskoni on edelleen täällä. Mahtoi olla hieman hämmentävä hetki poikaystävälleni kun näkee minun heräävän kyyneleet silmissä.

Olen jo pidempään miettinyt miksi nukun niin huonosti ja näen miljoona eri unta yössä. Nyt kun muistelen viime yötä tulee myös mieleni uni jossa nuorempi siskoni kuoli, minä sain vahingossa bensaa suuhuni ja oksentelin ja myöhemmin melkein hukuin lumeen. Ja näen näitä unia joka ikinen yö. Heti tulee mieleeni ainakin viisi unta jossa yritän pelastaa hukkuvaa sisarustani järvestä. Olen alkanut kovasti miettimään onko näillä unilla jokin tarkoitus vai heijastuuko hieman kaoottinen ajatteluni uniini asti? Ensimmäistä kertaa ikinä kuitenkin heräsin tänään itkien unesta.


Minä soutamassa sillä järvellä jossa siskoni kuoli unessani


Lähdin sitten selvittämään unen tulkintaa netistä, sillä oma unen tulkinta kirjani on valitettavasti Suomessa. En yleensä oikein usko tällaisiin asioihin, mutta tottakai elämän tapahtumat heijastuvat uniin, niin ehkä unen tulkinnassa onkin jotain perää?


"Uni hukkumisesta tai hukkuvan näkemisestä kielii henkisestä hukkumisesta, ahdistavista tunteista, menettämisen pelosta ja arjen paineista. Samalla hukkumisuni kuitenkin merkitsee, että raskaitten asioitten yli on mahdollista päästä." (http://www.hedelmapuu.com/unet/hukkuminen-unessa/)
"Vesi on elementti, joka liitetään voimakkaasti alitajunnan virtoihin. Hukkumisunet saattavat siten merkitä ajatuksia tai tunteita, joiden ei ole vielä aika nousta pintaan käsiteltäviksi. Myös tukahtumisen tunne tai hengittämisen mahdottomuus ovat tuttuja näissä unissa, ehkä oma tila tai vapaudentunne ovat uhattuina elämässä. Hukkumisuniin liittyvät myös tulvat, jotka voivat viitata töihin hukkumiseen tai yleiseen ylikuormittumiseen." (http://www.energiakeskus.com/energiasivut/symboliikka/unisymbolit.php)
"Jos heräät itkien, pintaasi nousee tukahdetuttua tuskaa tai aikaisempi trauma. Et pysty enää pidättelemään tunteita sisälläsi. Sinun täytyy hoitaa ne jatkaaksesi eteenpäin. Jos kukaan ei unessa vastaa itkuusi/huutoosi, kuvastaa se avuttomuuttasi, hankaluuksia ja turhautumistasi yrittäessäsi kommunikoida toisien kanssa. Sinusta tuntuu kuin puhuisit kuuroille korville. Unesi saattaa kehottaa sinua puhumaan selkeämmin ja työskentelemään kovemmin, jotta asiasi tulisi kuulluksi." (http://www.astro.fi/forum/index.php?topic=12277.0)
Kaikki lähteet jotka löysin kertoivat kätketyistä tunteista ja ahdistuksesta. Olen kuullut erityisesti Nielsiltä ettei minun tulisi piilottaa tunteitani niin paljon. Asia on kuitenkin niin että minua ei yleisesti ottaen ahdista mikään, Pelkään kuitenkin menettämistä niin paljon, että se kääntyy ahdistukseksi. Tämä tunne tulee esille esille erityisesti nyt kun minulla on mies jota rakastan lähestulkoon enemmän kuin itseäni. Siksi pienikin negatiivinen asia suhteessamme saattaa rikkoa minut pieniin palasiin. Toinen iso ongelmani on minun aivot ja ajatukseni, sillä ne osaavat olla välillä suurta myrkkyä mielelleni. Ajattelen pelottavia asioita, joilla pystyn helposti pahoittamaan oman mieleni. Kuvittelen myös asioita tai tulkitsen asioita liian pitkälle, mitkä koituu taas minulle itselleni ongelmaksi ja usein päättyy kyyneliin.

En osaa sanoa tarkalleen mikä aiheuttaa minulle nämä pelottavat pätkäunet. Ehkä syynä on kaikki uudet muutokset elämässäni tai pelko jotain asiaa kohtaan. Päätin kuitenkin nyt pitää enemmän silmällä uniani ja ehkä kirjoittaa ylös unenlaadun ja määrän, sillä olen jo muutamana aamuna herännyt ja todennut ensimmäiseksi että vihaan uniani ja haluan ne pois, sillä ne häiritsevät nukkumistani oikeasti. Ehkä keksin jonkin keinon saada taas rauhan uneeni.




                           

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti