keskiviikko 27. syyskuuta 2017

NYT SE ALKOI - NYC




Tämä kauan odotettu sähköposti viimeinkin tipahti postilaatikkooni viime viikon torstaina ja nyt on tämä prosessi kohti Amerikkaa ja New Yorkia virallisesti aloitettu. Tuntuu että siitä olisi jo vuosia kun sain tietää kohdemaani, joten oli jo aikakin. Ensihetket sähköpostin saamisesta olivat jollain tapaa eufoorisia, ja saatoinpa ottaa muutaman hyppyaskeleenkin, vaikka olinkin tuolloin töissä. Kuitenkin vain muutama minuutti tämän sähköpostin saamisen jälkeen lensin takaisin maanpinnalle, ja jo valmiiksi suuri stressivuoreni kasvatti itselleen uuden huipun. Aloin selailemaan niitä kaikkia liitteitä ja papereita mitä minun tulee täyttää ja toimittaa eri tahoihin (ja sitä oli ja paljon olikin), ja aikaa minulle annettiin tähän tasan 2,5 viikkoa! Naurettavinta tässä on se, että joudun laittamaan paperini myös sellaiselle taholle, jolla saattaa mennä papereiden allekirjoittamisessa jopa 3 viikkoa. Jälleen kerran hienosti toimittu ja suunniteltu koulultani, mutta sain onneksi tämän asian sovittua meidän international officen kanssa.

Joudun siis täyttelemään papereita englanninkieleeni liittyen, ihan omien tietojen antamista varten, ja joudun myös todistamaan että minulla on tarpeeksi rahaa tilillä, jonka vuoksi jouduin tänäänkin puhumaan tunnin OP pankin kanssa, sillä heillä ei tietenkään tämmöistä näin tarkkaan laadittua paperia ole antaa. Tämän lisäksi minun tuli valita kampus jolla haluan opiskella, ja tottakai valitsin ihan sen New York Cityn. Kaikista ihanin (ja samalla työläin) osuus oli kuitenkin tulevien kurssieni valinta. Pace Universityllä on aivan kaamean suuri lista erilaisia kursseja, jonka vuoksi minulla meni valehtelematta yli 5 tuntia valita yhtään mitään, ja silti pari päivää tämän valitsemisen jälkeenkin päätin tänään muuttaa listaani hieman. Hieman vieläkin epäilyttää tuo oma valintani, sillä alunperin halusin tehdä paljon valokuvausta ja muutakin graafista suunnittelua, mutta lopulta päädyin valitsemaan muita taiteen aloja, sillä ajattelin että nämä taidot tukisivat sitä itse graafista-alaa, jonka minä jo entuudestani tunnen. Sain siis valita itselleni 5 kurssia, ja 5 lisäkurssia siltä varalta että nuo ensisijaiset kurssit eivät onnistu. Tässä kuitenkin tämänhetkinen kurssilistani:





1. Mixed media - Tällä kurssilla opetellaan monia eri tekniikoita piirtämään, maalaamaan, tekemään kollaaseja, ja 2D sekä 3D töitä. Lisäksi opiskelemme mediaa vesiväritöiden, maalaamisen, graffitin, valokuvauksen, lehtien sun muun tekniikan kautta. Tällä kurssilla käymme myös erilaisissa museoissa. Tämä oli koko kurssilistani ehdoton ykkönen, ja toivon kovasti että pääsen tälle kurssille.

2. Digital Photography - Kuten nimikin jo kertoo, tällä kurssilla opiskellaan digitaalivalokuvausta. Opimme siis eri tekniikkaa ja taitoa mikä liittyy valokuvaukseen.

3. New York and the Visual Arts - Tämä kurssi on todella taiteellinen, jossa yhdistyy useat museovisiitit, taiteen, maalausten ja patsaiden tulkinta, valokuvaus sekä New Yorkin taiteen tunteminen. Minä en koskaan ole ollut mikään suuri taiteen ystävä, sillä minusta aina tuntuu etten jotenkin ymmärrä sitä. Nyt kuitenkin ajattelin että olisi korkea aika alkaa tulkitsemaan taidetta, sillä näen oman unelma-ammattini liittyvän sekä taiteeseen että mediaan. Olen varma että nämä kurssilla opitut taidot tulisivat joskus hyötykäyttöön.

4. Fundamentals of music - Tämän kurssin valinta epäilytti minua kovasti. Kurssioppaassa sanotaan että tämä kurssi on tarkoitettu heille jotka eivät ole koskaan opiskelleet musiikkia. Minähän en koskaan ole virallisesti opiskellut musiikkia, mutta opin itse soittamaan useaa instrumenttia pienempänä. Tämän lisäksi olin muutaman vuoden bändikurssilla. En kuitenkaan ole koskaan saanut musiikin teoriaa, jonka vuoksi ajattelin että tämä kurssi voisi silti sopia minulle. Sitäpaitsi minä ikävöin kovasti musiikin luomista ja pianoa!

5. Picturing Art in Film and Video - Tällä kurssilla katsomme klassikko videoita ja elokuvia ja koitamme analysoida niiden taiteellista puolta. Epäröin kovasti myös tämän kurssin kanssa ja mietin kovasti pitäisikö tämä kurssi vaihtaa 2D tai 3D animointiin, mutta onneksi kysyin toiselta suomalaiselta joka kävi Pace Universityssä vaihdossa, ja hän kertoi että eritoten tuo 3D kurssi oli aivan kamala, joten onneksi en sitten sitä valinnut! Ja lisäksi rakastan filmejä ja olen viime aikoina muutenkin omaksi huvikseni analysoinut niiden taiteellisuutta.

Näin ylipäänsä olen todella tyytyväinen valitsemiini kursseihin, ja eritoten siihen että nämä kurssit ovat niin erilaista mitä minä olen nykyisessä koulussani tehnyt! Lisäksi valitsin ylimääräisinä kursseina 2D animoinnin, vesivärimaalausta, graafista suunnittelua, musiikin ylistämistä ja digitaalista designia.

Tähän loppuun haluan sanoa vielä että juteltuani kahden vaihtarin kanssa jotka ovat Pacea käyneet, pitää muistaa etten koululta itsessään odota aivan liikoja. Heidän mukaansa koulutaso siellä on kuin jossain ylä-asteella ja ihmiset ovat ehkä hieman "tyhmän" puoleisia sillä hirveän usean kohdalla rikkaat vanhemmat vain maksoivat lapsensa sisään ilman että lapsi sitä itse halusi. Enhän minä itse voi tätä allekirjoittaa sillä en ole tilannetta nähnyt omin silmin, mutta näinhän minä olen myös aina aiemmin kuullutkin että Amerikassa koulu on helppoa verrattuna Suomeen tai joihinkin muihin Euroopan maihin. Kuitenkin, olen aivan onnea täynnä enkä malta odottaa tätä seikkailuani!! Haluan myös kovasti jakaa koko kokemukseni kanssanne joten jatkakaa vain tarinani seuraamista! ♥︎

Vielä tällaisia inspiroivia kuvia loppuun! (Näissä kuvissa ei ole tekijänoikeuksia.)




8 kommenttia:

  1. Miten jännää!! Näinkin sun instagrammista, et tais olla kurssien valinta menossa siellä:) Kuulostaa kyllä supermielenkiintoselle ja onkin hyvä, että pystyit vähän juttelemaan entisten opiskelijoitten kanssa. Se aina auttaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo hypin aivan innosta! Tänään sain koko hakemuksen laitettua myös eteenpäin, eli nyt vain odottelen sitä virallista hyväksymistä :)

      Poista
  2. Ompa sun blogilla ihana ulkoasu! Ja vau mitä kuvia! :)

    By Pinja ❤

    VastaaPoista
  3. Ihan sairaan jännää, että lähet NYCiin vaihtoon! Tosi upeeta :) Mulla on kans haaveissa käydä tuolla joskus. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin niin vaihdon kuin paperisodankin kanssa! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkään en millään malta uskoa että näin on asia!! Ihan uskomatonta että pääsee asumaan näinkin nuorena jo New Yorkissa. Ja kiitos tsempeistä! ♥︎ Toivottavasti sinäkin pääset joskus käymään NYCissä :)

      Poista
  4. Siis vauu! Olisi aivan tosi siistiä lähteä vaikka työharjoitteluun New Yorkkiin!!<3 New York oli mun unelma monta vuotta ja viime talvena sitten vihdoin pääsin sinne :) Oli kyllä huikee kokemus ja sulle se tulee varmasti tutuksi. Ihanaa päästä lukemaan enemmän Nykistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä!! Minä olen jopa miettinyt että vaihdon jälkeen jäisin sinne työssäoppimiseen kun pitää jokatapauksessa mennä jonnekin päin maailmaa se suorittamaan. Mutta sen näkee sitten hieman myöhemmin. Ja tosi ihana kuulla että sinäkin tykkäsit New Yorkista. Itse en ole kuullut keneltäkään muuta kuin hyvää, joten olen todella innoissani lähdössä matkaan!

      Poista