perjantai 4. toukokuuta 2018

PACE UNIVERSITY TODELLISUUDESSA

Jotenkin vasta nyt tajusin etten pahemmin ole kertonut täällä blogini puolella minun opinnoistani tai yliopistostani täällä New Yorkissa, joten tänään haluankin kertoa hieman kaikista kursseistani jotka tällä hetkellä ovat minulla jo aivan loppusuoralla. Pace University on yksityinen yliopisto, ja tämä meidän kampus on aivan New Yorkin sydämessä Brooklyn Bridgen vieressä. Yliopisto itsessään on ihan kivan oloinen ja opettajat vaikuttavat pitävän kaikki työstään. Näin kuitenkin odotusteni mukaisesti opiskelu täällä on aivan liian helppoa. Tuntuu kuin opiskeluiden sijaan minulla on muutama harrastus täällä joissa sitten käyn viikottain, sillä kotitehtäviä ei oikein tule mistään ja oppitunneillakin joskus tehdään sellaisia asioita mitä on oikeasti peruskoulussa viimeeksi tehnyt. Joskus ihan olen mietiskellyt että tästä yliopistosta valmistuu ihmisiä, mutta osaavatkohan he sitten oikeassa elämässä tehdä oikeasti paljoa. Kaikenkaikkiaan opinnot olivat kuitenkin todella mukavia ja joillakin kursseilla opin kyllä paljon käytännöntaitoja.

Yksi jakso täällä kestää mielestäni noin 14 viikkoa, joten tapaamisia jokaisella kurssilla on se noin 14. Pienenä kummastuksena minulle tuli kuitenkin se kuinka helposti ja usein opettajat kuitenkin peruvat tunteja, ja tämän lisäksi jos taivaalta tulee hiutalekin lunta, on koulussa heti snowday, joten todellisuudessa minulla oli tapaamisia sellaiset n.12 per kurssi. Minua tämä ei tietenkään haitannut, mutta jotkut ovat oikeasti maksaneet tuosta jaksosta sen 20,000 USD, joten olisi kiva jos sitä vastaan saisi myös opetusta. Olin myös yllättynyt kuinka vähän koulu järjesti tapahtumia tai kuinka vähän koululla oli erinäisiä järjestöjä joiden tekemisiin olisi voinut mennä mukaan. En mm. käynyt  yhdissäkään yliopistobileissä täällä!! Minusta oli kuitenkin mukava että kansainvälinen yhdistys järjesti koululla muutaman tapaamisen, ja että Pace University tarjosi aika vapaalla kädellä silloin tällöin ilmaista hyvää ruokaa tapahtumien yhteydessä (tätä ei ikinä tapahtuisi Hollannin koulussani!)

Viimeinkin sain minun oman tällaisen kuvan New Yorkin korkeuksista!

Matkalla kouluun

Minä valitsin aineikseni viisi kurssia, joiden ajattelin lisäävän jotain taiteellista ja mediaan liittyvää tietoa ja taitoa elämääni. Valitsin siis valokuvauksen alkeet, digitaalisen muotoilu 2 kurssin, augmented reality kurssin, sekä piirustus ja animointi kurssin. Näistä ehdottomat suosikkini olivat tuo valokuvaus ja digitaalinen muotoilu, joissa opin kieltämättä yllättävän paljon uusia taitoja. Valokuvauksen alkeissa iso miinus oli sen hinta, sillä maksoin kurssia varten tarvikkeita lähemmäs 500 dollarin edestä, mutta olen kyllä erittäin kiitollinen kurssista, sillä nyt ymmärrän kameran käytöstä niin paljon enemmän, osaan teettää itse kuvia pimeässä huoneessa ja osaan arvostella kuviani paljon kriittisemmällä silmällä. Tämä kurssi oli kaikista työläin, sillä tunnin ulkopuolella meidän tuli kuvata paljon, sekä itsenäisesti käydä ensin kehittämässä kuvat ja tämän jälkeen teettämässä nämä. Digitaalisessa muotoilussa taas sain viimeinkin päästää luovuuteni täysin valloilleen ja tämän vuoksi loin kerrankin sellaista digitaalista sisältöä joka on visuaalisesti mielestäni kaunista ja vaativaa. Tämän kurssin aikana teimme oman artisti kirjan, jonka sisällöstä vastasimme me itse.




Piirustuskurssi oli juuri sitä mitä oletinkin, viikottain piirrämme jotain tunneilla ja sitten tuntien ulkopuolella piirrämme jotain joka sitten tuodaan taas seuraavalle kurssille. Tämä kurssi osoittaitui kuitenkin paljon mukavammaksi kuin oletin, sillä huomasin että minulla olikin joitain salaisia piirustustaitoja, jotka varmaan opin lapsena kun kävin seitsemän vuotta kuvataidekoulussa. Piirtäminen tällä kurssilla oli yllättävän terapeuttista ja minä aina keskiviikkoaamuisin raahauduin hyvillä mielin kouluun, kun tiesin että saan taas luoda jotain kivaa. Animointi kurssi osoittautui taas odotettua tylsemmäksi, sillä jatkuvan animoinnin ja tekniikan harjoittamisen sijaan, teimme todella paljon piirtämistä ja leikkaa-liimaa tyylistä animointia. Augmented reality kurssi oli ihan mielenkiintoinen ja opin kyllä paljon uusien ohjelmien käyttöä, sekä miten ylipäänsä luoda augmented reality sisältöä, mutta minun opettajani puhui niin paljon että suurin osa oppitunneista oli kuuntelemista sen sijaan että olisimme harjoittaneet taitojamme. Tämän vuoksi loppuvaiheessa kurssi kävi erittäin tylsäksi.

Näin ylipäänsä olen tyytyväinen kursseihini, mutta samaan aikaan en malta odottaa että koulu loppuu, sillä haluan jo päästä uusien projektien pariin. Onneksi tämä hetki koittaa jo ensi viikolla!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti