torstai 10. joulukuuta 2015

Ei ole joulua ilman...

Luukku 10

Mitä tarvitsen jouluuni

Joulukuuta on edetty jo kymmenen päivää. Huh! Mihin tämäkin aika on jo mennyt, juurihan kuukausi oli alkavinaan. Jos aika menee näin nopeaa niin kohta on joululoma jo ohi. 

Tässä luukussa esittelen teille tekijöitä, joita ilman minun jouluni ei olisi niin täydellinen joulu. Olen pienestä lapsesta pitäen ollut kauhea joulufani ja pienempänä tein aina sisarusteni kanssa jouluaattoa varten tanssiesityksiä ja joskus tein jopa joulukalenteria videokameralle (oli vissiin kamalaa materiaalia sillä vuosi myöhemmin olin nauhoittanut muuta tämän videon päälle). Joulu on minun lempivuodenaikani ja en osaa edes kuvailla mitä kaikkea se minulle merkitseekään. Aina kun mietin joulua tulee mieleen minä pienenä sohvan takana aukaisemassa ja lajittelemassa lahjojani, kuuntelemassa joulumusiikkia ja sitä jouluruoan määrää. Mieleen tulee myös ne kaikki runot ja esitykset joita laadin joulua varten ja ne perinteiset joululeffat joita katsoin aina vuosittain.

Jouluni on vuosittain ollut aika lailla samanlainen, lukuunottamatta sitä yhtä joulua jonka vietin isäni perheen kanssa Thaimaassa. Muuten olen aina ollut äidin luona kotona ja tehnyt juuri ne samat asiat ja näin niistä muovautui perinne. Haluan jatkaa tätä perinnettä kyllä oman tulevan perheeni kanssa, vaikkakin näillä näkymin joudun sekoittamaan suomalaisia jouluperinteitä hollantilaisen kanssa. 

Tässä kuitenkin lista asiosta mitä ilman ei olisi täydellistä joulua:

Joulutortut

Ette voi tajutakaan mikä kauhea joulutortun himo iskee aina vähän väliä täällä Hollannissa. Niitä ei ole yhtä helppo tehdä täällä sillä torttuja varten pitäisi itse keittää luumuhillot ja leipoa taikinalevyt. Viikon päästä aion syödä niin monta torttua että ei mahaan muuta mahdukaan.


Lumi

Tästä minulla ei koskaan ole tosin ollut pelkoa. Äiti asuu sen verran pohjoisessa että siellä on aina lunta ollut ainakin se puoli metriä.


Pimeys

Tästäkään ei pelkoa, sillä pimeys tulee jossain vaiheessa melkein joka maan kolkassa. Silti tämä on minulle asia joka muokkaa joulustani joulun.




Perhe

Ilman perhettä ei olisi joulua. Minulla on muutenkin niin iso perhe että olen tottunut todella isoon jouluaattoon ja tätä en vaihtaisi ikinä mihinkään. Perhe tekee suurimman osan joulusta, yksin ei olisi kiva.



Glögi

Ostan ensimmäiset glögit aina hyvissä ajoin marraskuussa ja nautin sitä sitten silloin tällöin. Minusta glögi maistuu niin paljon paremmalle kuin mikään muu lämmin juoma. Nytkin maistuisi kupponen.


Lanttulaatikko (ja porkkanalaatikko ja imelletty perunalaatikko ja vähän maksalaatikkokin)

Ne laatikot. Himoitsen niitä niin että vesi tulee kielelle kun pelkästään ajattelen laatikoita. Pienempänä inhosin laatikoita koko sydämestäni ja viimeisten reilun viiden vuoden ajan olen rakastanut niitä niin paljon. Erityisesti lanttulaatikkoa! Parasta laatikoissa on se että äiti tekee niitä aina niin paljon että syödään niitä vielä monta päivää jouluaaton jälkeen.


Jouluvalot

Jouluvalot tuovat minulle joulun tunteen. Talvi on niin pimeää aikaa että sitä on ihana vain koristella kauniilla valoilla. Olen niin rakastunut jouluvaloihin.




Joulukuusi

Ei joulua ilman kuusta. Pienenä kyseltiin äidiltä aina jo hyvissä ajoin joulukuussa että joko saa koristella kuusen. Sitten kun lupa tuli pistettiin vaan joulumusiikki soimaan ja koristeltiin kuusi todella täyteen koristeita. Ja se kuusen tuoksu. Valitettavasti meillä kotona ei ole aitoa kuusta allergiasyistä, mutta isovanhemmilla on. Joka jouluaattona minä ja siskoni mennään isovanhemmilleni ja siellä nuuhkin kuusta minkä jaksan.


Lumileikit

Kyllä, edelleen. Joka joulu joko ennen aattoa tai aaton jälkeen minä, siskoni ja tätini ja enoni (jotka siis ovat vain 3-7 vuotta vanhempia kuin minä) mennään ulos leikkimään kaikenmaailman pihaleikkejä. Minun ehdoton suosikkini on kuurupiilo, sillä isovanhempani asuvat jättimäisen metsän keskellä ja kun pimeys tulee jo ilta kahden ja kolmen välissä on piilopaikkoja vaikka millä mitalla. Tosin minut kyllä löytää helposti jälkien perusteella, sillä olen todella hidas hangessa ryömijä.



Kynttilät

Kynttilät jouluvalojen tapaan tuovat niin tunnelmallista valoa pimeään talveen. Kynttilät saavat minut myös jotenkin rauhoittumaan stressin keskellä



Joululaulut

Tämä on yleensä se ensimmäinen "joulutoimi" jota teen joulunodotuksen kunniaksi. Yleensä ensimmäiset joululaulut soivat stereoistani jo siinä lokakuun lopulla. Osaan aika hyvin kaikki suomalaiset joululaulut sanasta sanaan.



Täytyy vielä mainita että kirjoitin tätä postausta täysin hymyissä suin. En oikeasti jaksa odottaa ensi viikkoa enää ollenkaan. Jokaisen kuvan kohdalla minun piti alkaa selittämään poikaystävälleni kuinka rakastankaan tätä asiaa ja kuinka haluaisin jo nyt kokea tämän. Tulen hulluksi innostuksesta. Jotenkin nyt kun olen viimeisinä kolmena jouluna täällä Hollannissa ollut, joulun odotus on ollut sata kertaa voimakkaampi. Sitä ikävöi kotia aina enemmän kun siellä ei ole.

Lisäisittekö te lukijat vielä jotain tähän listaan? 

                         

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti