perjantai 11. joulukuuta 2015

HU, yrittäisit edes..

Luukku 11

Me muutetaan!



Kuka muuttaa? En minä, mutta koulu. Tämä jättimäinen taulu eteisaulassa on ensimmäisestä koulupäivästä lähtien näyttänyt lähtölaskentaa tähän muuttoon ja jotenkin se antaa ymmärtää että tämä muutto olisi jotenkin hyvä juttu. No eihän se sitä kyllä millään tasolla ole. Tämä nykyinen koulurakennus on aivan ihana ja tilava ja täällä on kaikenmaailman kuvausstudiot sun muut tarvikkeet mitä nyt mediaopiskelijat ikinä tarvitsevatkaan. Uusi koulurakennuksemme on miljoona kertaa pienempi ja tarkoitettu lääketieteenopinnoille. Joten sen sijaan että me saisimme studiot meillä on lääkärinpöytiä. Juuri sitä mitä me tarvitsemme, eikö? Tässä luukussa esittelen enemmän koulusysteemiämme ja sen porsaanreikiä.

Ihan ensimmäiseksi haluan sanoa sen että tämä ala on kuin minulle luotu, rakastan opintojani ja tämä tuntuu juuri siltä oikealta kuten olen aiemmin jo maininnut. Se mitä en kuitenkaan rakasta on HU (Hogeschool Utrecht). Mainitsinkin jo tästä muutosta, jota kukaan ei odota ollenkaan. Tämä muutto olikin ensimmäinen negatiivinen asia, josta kuulin. Tähän uuteen rakennukseen muutto tuo myös sellaisia "mukavia" jatko-ongelmia  kuin tilanpuute mikä sitten ratkaistaan lauantai koulupäivillä ja kesäkoululla. Juuri sitä mitä opiskelijat haluavatkin, eikö niin? Tämähän ei varmaan käytännössä tule onnistumaan, sillä opiskelijat usein työskentelevät juuri lauanataisin plus hollantilaiset opiskelijat eivät voi matkustaa matkustuskortillaan ilmaiseksi viikonloppuisin. Protestiahan me ollaankin mietitty, mutta en usko että se auttaa mitään, sillä jos rahaa isompaan rakennukseen ei ole niin sitä ei ole.

Hyvästi ihana koulurakennus

Toinen hieman epämukava fakta johon törmäsin on opetustyyli. Harmillista mielestäni erityisesti on se etten koe oppivani luennoilla yhtään mitään ja opetan kotona sitten itse itseäni. Nyt voin täydellä sydämellä sanoa että Suomessa opetustyyli on hyvä ja opettajat ovat oikeasti hyviä. Täällä olen törmännyt jo niin moneen opettajaan, joka ei edes tiedä mitä periaatteessa opettaa. Ja jos tuo ei ole ongelma sitten se on se kieli, englantia ei vain osata. Onhan niitä tosi hyviäkin opettajia, mutta jotenkin minä olin aina pitänyt hyviä opettajia itsestäänselvyytenä. Mutta vielä ikävämpi fakta on se että HU:lla ei ole rahaa edes palkata tarpeeksi opettajia, mikä ratkotaan sillä että tehdään paljon ryhmätöitä. Minä en todellakaan ole ryhmätyö ihminen ja siksi välillä meneekin hermot että suurin osa töistä mitä tehdään on juuri näitä. Opettajilla ei vain riitä resurssit keskittymään kaikkiin oppilaisiin, niin annetaan heidän keskittyä sitten toisiinsa. Vähän se työmääräkin ihmetyttää kun yleensä jakson ensimmäiset viikot me pyöritellään vain peukaloita ja sitten viimeisinä viikkoina opettaja ilmoittaa että ennen ensi viikkoa teillä pitäisi olla iso artikkeli, koko nettisivu ja sitten hieno 15min esitelmä näistä aiheista valmiina. Noh, kyllä tästä selvitään!

Viimeisimpään ongelmaan törmäsin sitten marraskuun alussa kokeiden jälkeen. Opettajilla on se 15 arkipäivää aikaa tarkistaa kokeemme ja antaa niistä arvosanat. Odotimme viikon, toisen ja kolmannen ja mistään ei kuulunut mitään. Muut luokat olivat saaneet jo arvosanansa mutta meidän luokkamme (koulun mustalammas) sai odottaa ja odottaa. Ja viimeinkin kun arvosanat ilmestyivät ne kertoivat vain että et ole osallistunut kokeeseen. Niin, ehkä tämä on sitten ovela tapa opettajilta välttyä kokeiden tarkistamiselta? Asia kuitenkin oli niin että me kaikki olimme osallistuneet kokeeseen. Tämän jälkeen alkaa sähköpostien lähettely puolelta toiselle ja sitten kun oikea arvosana ilmestyi, piti alkaa tivaamaan muita arvosanoja. Onhan tämä sähläys ihan inhimillistä ja varmasti sattuu välillä Suomessakin, mutta tämäkin on aina ollut sellainen itsestäänselvä asia että hommat hoidetaan koulussa asiallisesti. Eräällä toisella luokalla olevat oppilaat oikeasti feilasivat täysin englannin kirjoituskokeen vaan sen takia kun opettaja oli tosi epäpätevä ja päätti vain antaa huonot arvosanat kaikille.



Olen kuullut että ongelma ei ole ainoastaan HU täällä Hollannissa, vaan kaikissa muissa kouluissakin on samankaltaisia ongelmia, etenkin Amsterdamissa. Sitähän se on jos laittaa miljoonia ihmisiä asumaan pienelle maapläntille. Nyt ymmärrän todellakin mitä Niels tarkoitti sillä että koulut täällä eivät ole niin hyviä ja miksi hänellä kirjaimellisesti petti hermot koulunsa kanssa viikottain. Tosin, ei minulla mitään kamalaa ongelmaa kouluni kanssa ole. Vaikka otin nyt esille nämä kaikki negatiiviset puolet on täällä paljon hyvääkin, esimerkiksi kurssit ovat erittäin mielenkiintoisia. Kuitenkin luulen että opetustaso Suomessa on korkeammalla kuin täällä. Syystäkin Suomen kouluja pidetään maailmalla hyvänä. 

Nyt kun olen saanut valitukseni sanottua on hyvä lähteä lomalle ja heittää kaikki stressi kaivoon. Huomenna alkaa seikkailu jonnekin uuteen ja tuntemattomaan ja tästä viikonlopusta on näillä näkymin tulossa todella mahtava, mutta paljastan siitä enemmän sitten huomenna.

Onko teillä ollut mitään ongelmia koulunne kanssa vai onko se vain minun kouluni joka sössii?


                           

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti