keskiviikko 14. joulukuuta 2016

14. JOULUKUUTA - MINNE LÄHTISIN VAIHTOON?

Viimeinen kouluviikko on jo puolessavälissä, ja nyt on hyvä ottaa viimeistä kertaa tänä vuonna kouluasiat esille. Tällä kertaa aiheena on kuitenkin astetta mielenkiintoisempi asia, vaihto! Opinnot aloitettuani olin aivan sitä mieltä että enhän minä mene vaihtoon, sillä kuinka voin jättää pienen Nielsin taakseni ja olenhan minä jo muutenkin ulkomailla. Mutta juteltuani kavereideni kanssa useammat kerrat, alkoi vaihto kutkuttaa enemmän mahassani. Nyttenhän olen sitten siinä tilanteessa, että vaihtoon haluan lähteä, mutta kohdemaa on vielä hieman avoinna. Haut alkoivat tämän kuun alussa, ja sulkeutuvat helmikuun ensimmäinen päivä, eli päätöksiä pitäisi alkaa syntymään mahdollisimman pian. Kuitenkaan sillä ei ole väliä kuinka ajoissa vaihtoon hakee, sillä kaikki hakemukset käsitellään vasta hakuajan jälkeen. Tietenkin minulla on hieman ideaa siitä minnepäin maailmaa, ja olen tehnyt jo paljon tutkimustyötä, ja nyt haluan esitellä teille minun suosikkikohteeni.

1. Yhdysvallat



Minunhan oli alkujaan tarkoitus mennä lukion toisella vaihtoon Jenkkeihin, mutta sitä en sitten koskaan saanut aikaiseksi, sillä en halunnut jättää luokkakavereitani taakseni. Tämän jälkeenhän minä sitten halusin aivan varmasti au pairiksi Jenkkeihin, ja kuinkas kävikään. Minä päädyin Hollantiin. Tämän vuoksi nyt olisi viimeinen mahdollisuuteni sitten viimeinkin päästä kokemaan tämä jonkinnäköinen asuminen tuolla meren tuollapuolen. Harmikseni koulumme on yhteistyössä vain muutaman koulun kanssa Jenkeissä, joten suosikkikohteeni esimerkiksi San Francisco ei ole listalla. Minulla on kuitenkin mahdollista päästä Floridaan, New Yorkiin, tai New Mexicoon. Ja tietenkin myös nämä pohjoisemmat alueet eli Iowa ja Michigan ovat listalla, mutta minun mieleni ei oikein sinne halaja. 

Tällä hetkellä siis Jenkit ovat mieleni päällä kaikkein eniten. Tietenkin tämä vaatii hieman rahaa, joten pitää isän kanssa sitten jutella kun ensi viikolla Suomeen pääsen. Muutenkin haluaisin tähän päätökseen vanhempieni tukea, sillä minua ei oikein haittaa missä minä vaihtoni suoritan, ja jotenkin luotan heidän mielipiteeseensä tässä asiassa.

2. Iso-Britannia


En aluksi edes miettinyt että tuonne naapuriin voisin lähteä, mutta Briteistä löytyy niin monta upean kuuloista koulua, jossa voisin opiskella valokuvaamista, mitä olen aina halunnutkin opiskella! En ole edes koskaan käynyt Briteissä, eli olisi tämäkin aivan uusi kokemus. Suosikkikouluvaihtoehtoni sijaitsee Lontoossa, joten sijaintikin olisi tosi tosi kiva. Minusta olisi myös aivan ihanaa viimeinkin mennä maahan, jossa äidinkieli on englanti, niin ehkä sitten tutustuminen paikallisiin olisi himpun verran helpompaa.

3. Australia/ Kanada / Ruotsi / Suomi

Ja sitten loppuun tällainen kasa maita, sillä näitä en osaa laittaa minkäänlaiseen järjestykseen, sillä kaikista löytyy saman verran positiivisia ja negatiivisia puolia. Tietenkin rakastaisin sitä että voisin lähteä Australiaan, sillä olen aina halunnut siellä käydä, mutta sitten taas lennot sinne ja jopa asuminen siellä olisi todella kova pala lompakolleni. Eli ehkä mielummin sitten jokin vuosi menen muuten vain siellä käymään.

Kanada olisi todella mahtava kokemus, koska maa voi hyvin, siellä puhutaan englantia, ja koulutustaso on hyvä. Ongelmahan tässä on että Kanada on numero 1 kohde meidän koulussa, joten sisäänpääsy on hiemaan kyseenalaista. Varsinkin jos laitan Kanadan kolmanneksi vaihtoehdokseni, en todennäköisesti pääsisi millään sisään. 

Ruotsi ja Suomi olisivat molemmat sellainen turvallinen ja kiva vaihtoehto. Ruotsi olisi todella kätevä minulle, sillä haluaisin ruotsin kielen taitoni takaisin! Mutta sitten taas se tuntuisi siltä että heittäisin niin mahtavan mahdollisuuden päästä kauas aivan hukkaan. Ja Suomi nyt on Suomi. Tuskin Suomeen kuitenkaan menen, sillä muuten en saisi työssäoppimistani siellä suorittaa, ja haluaisin tehdä työssäoppimiseni nimenomaan Suomessa. 

Sitten listallani on myös ollut Intia, mutta luulen että kulttuurishokki olisi siellä kamala ja ehkä se nyt on vähän liian extreme kohde.

Isoin kysymykseni nyt sitten on että Jenkit, Britit, vai jokin muu??

Onko teillä lukijoilla mitään hyviä ehdotuksia :)?

1 kommentti:

  1. Sinuna lähtisin Jenkkeihin! Oot sinne halunnut ennenkin ja kolmas kerta voisi toden sanoa ;) Teillä vielä kaiken lisäksi on kivoja osavaltioita valintoina, mun koululla on vaan Georgia, South Carolina ja Oklahoma... Ei yhtään omaan makuun, joten jää USA kokonaan välistä. Ja USA on kuitenkin noista sun vaihtoehdoista se "eksoottisin" jos sitä Intiaa ei laske mukaan :D

    VastaaPoista