sunnuntai 17. joulukuuta 2017

17 ❅ PRE-JOULU & GOURMETTE

Eilen oli ihan super mukava ilta, sillä me perinteiseen tapaan vietettiin pre-joulua Nielsin vanhempien ja isovanhempien kanssa. Tietenkään tämä Hollantilaisen kaavan joulu ei millään tapaa muistuta suomalaista, jonka vuoksi en mitenkään koe sitä sinänsä jouluna, mutta ainakin vietimme jälleen kerran ihanaa laatuaikaa yhdessä ja söimme hyvää ruokaa. Ja tietenkin jaoimme lahjoja!

Päivä alkoi suhteellisen normaalisti lukuunottamatta sitä että minä ja Niels halusimme kovasti leipoa ihania keksejä. Valitettavasti kuvia näistä kekseistä ei nyt tullut otettua (ja olen pahoillani sillä koko ilta meni jotenkin niin nopeasti ohi että nappasin yhden kuvan vain sottaisesta ruokapöydästä keskellä syöntiä). Joka tapauksessa, keksit olivat siitä erikoiset että sain viime torstaina töistäni läksiäislahjaksi kivan "keksileiman", joka leimaa jokaisen keksin päälle tekstin "Zelf Gemaakt" elikkäs siis "itse tehty". Keksit olivat todella suloisia ja myös hyviä ja saatiin kehuja niistä myös Nielsin perheeltä. Tämän jälkeen laiskotti niin että jaksoimme liikkua vasta kun isovanhemmat saapuivat Nielsin luo alkuillasta.

Hoidimme lahjojen jakamisen jo ennen illallista, ja ai että olen niin yllättynyt ja rakastunut lahjoihini, ja lisäksi olen iki onnellinen että Niels rakasti minun antamia lahjojani. Minä noin kuukausi sitten mainitsin Nielsille että Hollantiin, ja nimenomaan Utrechtiin, on avattu ensimmäinen Pentikin myymälä. En kuitenkaan siitä sen enempää puhunut, ja sitten pari viikkoa tämän jälkeen muistutin Nielsiä asiasta ja sanoin että meillä pitäisi siellä käydä. Hän vain tokaisi että joo joo tiedän. Olin yllättynyt että hän oli  pistänyt muistiin tämän liikkeen avaamisen jo ensimmäisellä kerralla kun siitä mainitsin. No nyt tiedän siihen syyn, nimittäin hupsu oli sitten mennyt sinne kahdesti äitinsä kanssa ja jopa isoäitinsä kanssa ostamaan minulle keräämääni Saaga sarjaa! ♥︎ Olin niin niin yllättynyt enkä ollenkaan odottanut että olisin saanut joululahjaksi täällä hollannissa PENTIKIN keittiöpyyhkeitä, patalaput, tyynynpäällisen, termospullon ja glögilaseja. Olin aivan ällikällä lyöty ja niin rakastunut, sillä olen tätä sarjaa itse kerännyt jo muutaman vuoden ajan. KIITOS!

Nielsille minä olin ostanut todella tyylikkään repun jonka kanssa hänellä on helpompi matkustaa pyörällä kouluun, kuin hänen nykyisen olkalaukkunsa kanssa. Hän oli myös erittäin tyytyväinen lahjaansa, sillä oli kuulemma nimenomaan muutama viikko sitten kertonut äidilleen että haluaisi repun. Onneksi minä osaan lukea ajatuksia ja ostin sitä mitä hän juuri kaipasi, hah! Mutta onneksi osasinkin, sillä olin aika hukassa hänen lahjansa kanssa tänä vuonna. Tämän lisäksi ostin hänelle todella ihania jouluisia sukkia, jotka hän veti sitten heti jalkaansa.

Lahjojen vaihdon jälkeen teimme perinteisesti illallisena Gourmettea. En nyt tiedä onko tälle jotain suomenkielistä sanaa, mutta käytännössä tämä tarkoittaa sitä että pöytään pistetään todella montaa sorttia erilaista lihaa ja kasviksia, joita jokainen sitten itsekseen paistaa pienellä pannullaan keskellä pöytää, tällaisen paistogrillin päällä. Tähän ruokailuun menee tunteja, mutta ai että se on hyvää! Meillä oli montaa sorttia kanaa, kalaa, ja lihaa, sekä salaattia ja patonkia. Muutenkin mielestäni tästä ruoasta tekee hyväksi sen että tässä menee oikeasti se pari tuntia että kaikki ovat syöneet, sillä lihapalat ovat pieniä ja siinä menee paistaessa aina se oma aikansa. Jotenkin länsimaisessa kulttuurissa aina syödään jotenkin nopeasti eikä turhan kauaa istuta ruokapöydässä, joten on hyvä että nyt ainakin kerran vuodessa näin teemme! Mutta jokin vuosi aion ostaa tällaisen Gourmette setin kyllä Suomessa itselleni ja tehdä tätä kavereideni kanssa koska se on niin hyvää ja samalla jollain tapaa hauskaa!

Pre-joulu vuosimallia 2017 oli aivan ihana, ja enää viisi yötä että olenkin jo kotona. Jännittää kamalasti nämä seuraavat viikot, sillä vietän ensimmäisen jouluni isäni kanssa, sekä minulla on enää kolme viikkoa vaihtoon. Mutta eiköhän tästä jännityksestä selvitä! Hyviä viimeisiä joulun odotus päiviä! ♥︎


Kuva lainattu http://www.healthylivinginheels.nl/2015/04/5-tips-om-iets-gezonder-te-gourmetten.html sivulta jotta näkisitte mikä gourmette oikeastaan on

Ja tässä meidän versio kun syöntiä oli kulunut jo reilu tunnin ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti