torstai 21. joulukuuta 2017

21 ❅ AATTO ISÄN LUONA

Tänään haluan kertoa teille tulevasta jouluaatosta joka minun kohdallani poikkeaa aivan täysin perinteisestä joulustani, sillä tänä jouluna ensimmäistä kertaa ikinä vietän jouluaaton isäni perheen luona Vantaalla. Tai melkein ensimmäisen, sillä olen kyllä elämässäni yhden joulun viettänyt isäni kanssa, ja se oli silloin vuonna 2009 kun menimme koko perheen kanssa Thaimaan lämpöön jouluksi ja uudeksi vuodeksi. Tänä vuonna saan kuitenkin kokea aivan uudenlaiset jouluperinteet sillä joulun vietämme tutuilla kulmilla. Tämän lisäksi saan kuitenkin vielä osittain kokea myös minun perinteisen jouluni, sillä matkustamme siskoni kanssa heti 26.12 äitimme luo Rukalle, jossa vietämme joulu numero kakkosta.

Haluan ensiksikin sanoa että isän puolelta minun perheeni on suomenruotsalainen ja tämä näkyy osittain jouluaaton ohjelmassa. Puolenpäivän aikaan menemme viettämään isäni suvulle perinteistä 'dopp i gryta' lounasta. Tämä siis meinaa että isän puolen sukuni tulee yhteen syömään kinkkua, mutta koska itse en kinkkua syö, minä varmaan tuon mukanani voileipiä tai jotain muuta purtavaa. Kuitenkin kiva että suku tulee yhteen jo lounasaikaan jutustelemaan ja syömään ja nauttimaan joulusta.

Minua aika pitkään jännitti tämä aaton loppupäivän ohjelma, sillä minä kovasti halusin viettää aaton nimenomaan isäni perheen, kuten myös isäni vanhempien kanssa.  Ensiksi näytti kovasti siltä että isäni perhe aikoo aaton viettää ainoastaan äitipuoleni äidin kanssa, mikä ei sitten minulle ollut se kaikkein paras vaihtoehto, sillä minulle kaikkein tärkeintä oli nimenomaan viettää aikaa isovanhempieni kanssa. Minusta on varsinkin nyt kun isovanhempani ovat tulossa vanhaksi erittäin tärkeää, että vietän heidän kanssaan näin tärkeitä juhlapyhiä, ja siksi ilmoitinkin jo heti että menee isäni ja hänen perheensä minne tahansa, minä aion viettää aaton isovanhempieni kanssa. Onnekseni siskoni nyt ilmoitti että isäni perhe päätyi siihen lopputulokseen että menemme ensin kaikki syömään hieman äitipuoleni äidin luokse jouluateriaa, mutta jatkamme tästä sitten isäni vanhempien luokse jatkamaan illallista ja jakamaan lahjoja. Eli loppujen lopuksi saan kuin saankin viettää aaton sekä isäni perheen, että hänen vanhempiensa kanssa. Mielenkiinnolla kuitenkin odotan tätä päivää, sillä jos kaikki menee niin kuin on suunniteltu, pitää koko poppoon siirtyä kolmeen eri paikkaan syömään jouluruokaa yhden päivän aikana. Toivottavasti tästä ei koidu stressiä kenellekään.

Joulupäivän suunnitelmista minä en ole vielä kuullut mitään, mutta oletan että tulen tämän päivän myös viettämään isäni perheen kanssa. Jännityksellä kuitenkin odotan kuinka minä reagoin näihin minulle aivan uusiin perinteisiin, ja tuoko ne minulle joulufiilistä vai ei.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti